Leta i den här bloggen

torsdag 14 mars 2013

Taj Mahal

Jag har inte skrivit om besöket vid Taj mahal än och det beror på att jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva den upplevelsen. Det måste ses för att förstås. Så stort, så sinnrikt byggt och så vackert utsmyckat.
Bara det att de tänkte på att jordbävningssäkra byggnaden och nu pratar vi 1600tal. Om man tittar noga så ser man att alla tornen lutar lite ut från byggnaden så att de inte skulle falla på den vid en eventuell jordbävning. Och detta område har i princip inga sådana.

Hela byggnaden var utsmyckad med intarsia av olika sorters hel-och halvädelstenar som var inlagda i marmor. Det var män från nuvarande Iran som gjorde detta jobb. Vår guide tog oss med till ett showroom som en ättling till en av dessa mästare ägde så att vi fick se hur det görs. Han är tionde generationen som hantverket vidare.
Vår upplevelse hade inte varit på långa vägar lika bra om vi inte hade haft den underbara guiden. Han verkligen älskade Taj Mahal och sitt jobb.

Idag ska vi planera inför vandringen i Himalaya. Det blir 8 timmar i bil på skumpiga vägar till Pokhara. Väl där kommer vi att göra en 5 dagar lång vandring. Men det är en hel del att fixa med innan. Man behöver tillstånd av myndigheterna, fylla i papper med försäkringsnummer och en del annat. Jag måste dessutom köpa mig ett vindställ. Vi hade så mycket presenter med oss så jag hade inte plats för sånt i packningen. Mina vandringskängor är dock med för man måste ju ha väl ingångna skor för att det ska bli njutningsfullt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar