Leta i den här bloggen

onsdag 11 juni 2014

Gott och blandat

Igår så stod bara ett tråkigt tandläkarbesök på agendan. Tom, tråkig och väldigt varm dag såg det ut att bli för min del. Vid ettiden ringde jag Stefan i Mölndal och kollade om man kanske kunde få en kopp kaffe senare på eftermiddagen. Tänkte att hunden behövde svalkas och hade blivit visad ett badställe i Stensjön för inte så länge sedan. Det ena ledde till det andra;
Vi fick sällskap av Tarzan och Helen vid sjön och Sesam simmade för första gången. 

 Sedan gick vi alla och fikade hos Elsa och hennes familj. Tiden gick under trevligt småprat och nya trevliga människor kom och gick. Rätt som det var sattes grillen på och jag fick mat och vin. När vi  mätta och nöjda efter dagens äventyr gick mot bussen så passerade vi Bertils trädgård. Han och matte Malin var ute och det blev en lekstund för hundarna och ett glas rosé och mer trevligt prat för mig.
Vid 21.30 var vi hemma igen efter en otroligt trevlig och spontan dag. Tänk så bra det kan bli.

Förmiddagen idag har fördrivits i ateljén där jag färdigställt den här skapelsen. Tyget är en gardin jag blev betuttad i hos Myrorna. Krispig bomull från 60-talet gissar jag och det hela kostade mig 50 kronor och ett par timmar vid maskinerna. På fötterna har jag nya skor. Älskar röda skor och har haft ett par i garderoben så länge jag kan minnas. De jag har haft de senaste 6-7 åren har jag nu fått ge upp. Känns tråkigt då de var helt underbart mjuka och fortfarande inte var utslitna undertill. Men de luktade hemskt i slutet. Jag försökte med alla trix jag kunde hitta, men inget hjälpte.
 De nya är från mitt favoritskomärke; El naturalista. Återvunnet gummi och inget krom i garvningen. Och jag vet ju att de är av bra kvalité så de kommer säkert att hänga med lika länge som de andra. I poäng räknat (sew for a change) så kostar de mig 5 poäng. Jag hade 93.5 så nu har jag alltså 88,5
Måste ju berätta om de här skorna när vi är inne på ämnet. De har blivit riktiga favoriter. De är av märket Clarks och inköpta i Kanada. våren 2010. De har varit med mig på några av mina trevligaste upplevelser så som Pridefestivalen i Toronto och Holifestivalsfirandet i Katmandu. Härom dagen trampade jag lite snett och den ena remmen gick nästan helt av där den fäster i sulan. Idag så hämtade jag den hos våran lokala skomakare. Han har lagat den så fint! Bland annat så har han handsytt längs sulans kant precis som det är gjort från början. Sandalen är som ny och för allt det jobbet ville han ha 150 kronor. Jag hade inte kontanter så att det räckte med mig och han tog inte kort så jag sa att jag kommer in i morgon och hämtar den istället och har då med mig kontanter. "Ta med den nu och kom in med resterande summa pengar när du har vägarna förbi nästa gång" säger han då. Fantastisk hantverkare och en fin människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar