Leta i den här bloggen

torsdag 1 maj 2014

Ny utmaning

Nu är pappersutmaningen över och jag ger mig själv godkänt i den. Den nya utmaningen handlar om tvätt och jag ska strax informera maken och se om han är på den här månaden också.
En del av utmaningen är att skippa sköljmedel och skaffa miljövänligt tvättmedel. Passar perfekt då beståndet ser ut så här nu. Sköljmedlet är i princip tomt och tvättmedlet är en jättelåda till 70 tvättar som det nu bara är lite i botten kvar på. Det fina är att jag vet när det inhandlades och jag kan därför räkna ut hur många maskiner jag tvättar i månaden. Att offentliggöra det och sedan minska mängden med 20% är en annan del av utmaningen. Vi tvättar cirka 6 tvättar i månaden och ska alltså ner till typ 4,5-5 stycken/månad och det ska nog funka. Vi luktar och kollar efter fläckar och tvättar bara plaggen när vi måste, men kanske man inte måste byta lakan så ofta som varje vecka?
Att alltid fylla maskin försöker vi att alltid göra, men kan säkert förbättra oss på det området.
Kemtvätt nyttjar vi i snitt 1 gång om året på våra mattor och det blir svårt att minska med en hund i hemmet.
Har koll på vattnets hårdhet och doseringen så det kan jag inte göra mer med.
Idag tumlar vi bara handdukar, men ska se om vi står ut med handdukar som är lite stelare. Maken är lite skeptisk både till den biten och till att avvara sköljmedel men meddelar att han är beredd att försöka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar