Leta i den här bloggen

tisdag 30 september 2014

Sammanfattning

Tänkte sammanfatta läget efter månadens utmaning i Sew for a change, men eftersom kameran är seg, datorn likaså och det således tar emot att göra blogginlägg så summerar jag hela mina tillvaro och återkommer senare i veckan då nya dator och kamera har anlänt.

Först det här med utmaningen som den här månaden gällde plast. Vi har nästan bara ny och därför "bättre" plast i den mån vi har saker i detta tråkiga material. Har läst på en del om märkningen av plast, men eftersom vi antagligen inte kommer att köpa nåt nytt till hemmet eller oss själva inom överskådlig framtid så känns det inte så aktuellt.

Tänkte göra ersättning för plastfolie genom att vaxa bomullstyg, men när jag räknar efter hur mycket plastfolie vi använder så visar det sig vara sjukt lite. Tror att vi max gör åt en rulle om året och vi har en oöppnad i lådan. Anledningen till att det går åt så lite är att maken åter väldigt mycket köpt Libabröd och de påsarna återvinns flitigt och är stora nog till det mesta.

Det är ju inte bra att värma mat i plastlådor, men det gör vi inte heller utan häller upp det på tallrik.

Jag har sytt mig ett några producebags att ha med till affären för att lägga frukt och grönsaker i istället för i de påsar butiken erbjuder.
De är sydda av tyget från en isärsprättad klänning jag skrev om i ett inlägg nyligen. Innan tyget blev en älskad klänning så har det varit gardiner hemma hos mamma.

Jag anser mig vara värd mina 10 poäng. Handlat lite tyg har jag gjort. Närmare bestämt en stuvbit på nästan 2 meter i bomull. Den kostar mig 5 poäng. Jag har även köpt 100 gram merinogarn och det kostar mig 1 poäng. Jag hade 86.5 och tjänade ihop 10= 96.5 . Efter avdrag för inköp har jag alltså 90.5 poäng kvar.

I övrigt är det så att jag är glad för att min mamma är hemma efter vad som känns som en jättelång resa. Kamera är inköpt och på väg liksom dator. Mycket tack vare hjälp från tekniks son som kan tala om vad jag behöver så att jag inte köper onödigt "bra" saker.
Jag njuter av det ljuvliga höstvädret och gillar att det gör det perfekt att använda alla stickade alster i gömmorna. 
Kulturnatta närmar sig och det planerar vi för en del i ateljén då vi kommer att ha en liten utställning då och under den följande månaden. 

Nu ska jag klura på nya återbruksprojekt i bomullsband som jag samlat på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar