Leta i den här bloggen

torsdag 4 september 2014

Funderingar kring plast

Utmaningen i Sew for a change handlar den här månaden om plast. Det är något jag inte tänkt så mycket på och absolut inte kan särskilt mycket om så det ska bli spännande och lärorikt.
Jag vet att plast är en styggelse och använder så lite påsar som möjligt så klart, men det är väl också ungefär allt. Vi köper inte påsar när vi handlar utan har med oss. Vi köper sällan småpåsar heller då maken "missbrukar" Libabröd och de påsarna återanvänds till det mesta. Även de gånger det kanske vore naturligt för de flesta att använda plastfolie så används dessa påsar. Ska kolla upp med en vän hur det funkar med vaxat  papper som hon skrev om på FB för ett tag sedan.

Gör ju ofta storkok och fryser in portioner och gör det då i plastlådor. Ska kolla upp hur bra dessa Lock´nlocklådor är som vi använder mest. Hoppas att de är ok. De är ju inköpte sedan vi kom tillbaks efter Kanadavistelsen och alltså bara 3-4 år gamla och det skulle kännas knasigt att slänga dom. Vi återanvänder en del hämtmatslådor också.

Ska kolla upp de redskap vi har i plast också och leta efter "nya" i trä på loppis. Men återigen är ju det ganska nya saker och frågan är om det är en miljövinst att slänga? Och hälsovinst? Alla är inköpta efter 2010..

Jag älskar naturmaterial så förutom i köket har vi nog inget i plast tror jag. Barnen är ju stora så inga leksaker.  mer än hundens och där finns bara en i gummi.

Nu ska jag läsa på och återkommer i slutet av månaden om resultatet. Mina poäng ser ut som följer: jag hade 82,5 och har fått 10 nya. Jag har köpt mig ett par byxor vilket är extremt ovanligt för mig då jag föredrar att sy dom efter mitt favoritmönster. De är i bomull och har skinnbitar på framsida av benen. Jag tror att det blir 6 poängs avdrag. Alltså har jag 86,5 poäng kvar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar