Leta i den här bloggen

torsdag 18 september 2014

Från det ena till det andra

Den här outfiten sydde jag för några år sedan av min mammas gamla gardiner. Ett par haremsbyxor och en klänning som syddes efter eget huvud. Det blev så där perfekt på en gång vilket inte alls är självklart när man freestylar. Det är dock så glest vävt så att det inte riktigt orkar hålla ihop sin egen tyngd på vissa ställen. Jag har använt det vid ett flertal tillfällen och även lagat ett par gånger, men nu så ger jag upp. Eftersom modellen blev så bra så har jag idag sprätt isär hela härligheten och gjort ett mönster.

Väldigt vackert tyg, men det har nog gjort sitt.


 När alla delar var ritade på mönsterpapper så ville jag ju genast sy en ny klänning.
Så jag rotade fram en enfärgad linnegardin som jag köpte i en ny secondhandbutik i Kvarnbyn;Returum. Den ska bli byxor och livdelen på klänningen. Kjoldelen ska jag sy av den blommiga stuvbiten Laura Ashleytyg. Han dock bara klippa ut delarna innan det var dags för att åka hem till vovven.
Men från att ha varit gardin så har det varit kläder för att nu tjänstgöra som mönster. De delar av tyget som inte är solblekt ock skört sedan sin tid som gardin kommer dessutom att få fortsatt liv som detaljer i aktivitetskuddarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar