Leta i den här bloggen

lördag 15 mars 2014

Processen

Den utmaningen som jag är med i under året gör otroligt mycket med tankar och beteende. Jag köpte ju inte tidigare så mycket färdiga kläder och jag tänkte på min miljöpåverkan varje dag. Men man kan ju alltid bli bättre och det tycker jag att jag har blivit. Det kostar inga "poäng" i systemet i utmaningen att handla secondhand, men jag avstår även det. Jag har ju sjukt mycket kläder och material att göra nya av. 
Här förvarar jag typ 25 byxor

Klädkammarens stång är väl typ 1,8 meter och där hänger klänningar tätt,tätt. Vågar knappt räkna. Skulle tro att det är åtminstone 40. Mestadels hemsytt. Ovanför står mina skor i sina lådor.

I hallen hänger en del av min sjalsamling. Jag har dessutom 2 garderober i sovrummet där varje är typ 1,4 m lång . I den ena hänger alla blusar och i den andra kjolar plus att det ligger hopvikta plagg under. En byrå full med underkläder och strumpor. 2 skåp är fulla av stickade tröjor.
Jag har nog ofta gått runt och kollat i seconhandbutiker bara för att ha nåt att göra. Nu har jag ju händerna fulla med min valp. Jag hinner dessutom inte sy av det material jag redan har.

Ett problem med sew for a change är att det verkar mest vara vi som redan tänker på de här frågorna som har hakat på. De som verkligen skulle behöva fundera över sin miljöpåverkan slår dövörat till. Jag har dock fått några vänner att börja tänka till lite och det känns bra. Ett problem som följer med att jag redan var bra på de här bitarna är; hur ska jag kunna förtjäna de nya poäng man kan få varje månad? Jag har gjort så att jag hittar på egna saker under samma tema. Nu skulle vi till exempel inte diska under rinnande vatten och det har jag aldrig gjort så istället så har jag dragit ner mitt badande med 90%. Vi har börjat dra ur laddare ur uttagen när vi inte laddar grejer i dom och vi har slutat ha tv med tillbehör på standby under natten. Tänker att jag moraliskt har förtjänat mina poäng den här månaden också:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar