Leta i den här bloggen

lördag 1 mars 2014

Marsutmaningen

Mars månads utmaning handlar om energi. Spontant tänker jag att det mesta har jag kontroll på. Frosta av kyl/frys ska göras i utmaningen, men det gjordes för typ 3 veckor sedan. Dammsuga baksidan av kyl/frys däremot ska jag göra. Jag diskar aldrig under rinnande vatten så det är fixat. Ska ta nya tag med att tv:n står på standby på natten, men det är inte helt lätt då en stor del av den biten hänger på maken. Jag ska hänga en stor påminnelselapp till honom på sovrumsdörren.
En sak som inte är med i utmaningen är badning. Där har jag mitt stora dåliga samvete. Badar alldeles för ofta nu under vintern och skäms lite varje gång. Det får bli min personliga utmaning att minimera badandet. Men nu ska jag kolla vårt elavtal. Det är ett av de få områden jag har lastat över helt och hållet på mannen. Så här ser utmaningen ut:

För att klara denna månads utmaning och kamma hem ytterligare tio poäng ska du:
  • Ta reda på varifrån din el kommer och se om det är möjligt att byta till grön el
  • Inte lämna några apparater i standby över natten (stoppa in grenuttag med switch emellan eller använder timer, eller stäng av dem helt)
  • Frosta av frys / kyl och dammsug bakom dessa
  • Inte diska under rinnande vatten
  • Se över vilken temperatur ni har i kyl och frys. Idealiskt är +5 för kyl och -18 för frys.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar