Leta i den här bloggen

söndag 19 april 2015

Blå är färgen för dagen

Blått som vattnet som närmare 700 människor har drunknat i under natten. Det är den bilden jag haft på näthinnan när jag suttit och sytt min blå blus idag. 700 inatt och uppskattningsvis 25000 sedan millenieskiftet som gått samma öde till mötes. Jag brukar undvika politik här då detta ska vara en blogg om mitt skapande, men just denna helg kan jag inte låta bli. Är så sjukt trött på alla orättvisor. Trött på allt tänk om "vi" och "dom". Trött på hatiska rasister som försöker sprida sitt skitsnack.
Försöker trösta mig med att vi som vanligt är många, många fler som möter upp och visar att det inte är ok.
Genom flertalet jobbiga nyhetsuppläsningar har jag sytt en blus idag. Planen var oklar, men jag tror att det undermedvetna valde ut modellen. Utgångspunkten var en vackert broderad kudde jag hittat i seconhandbutik för en tjuga.
 Gazaklänningen som är en traditionell palestinsk klänning fick bli modellen. Linnestuvar som är loppisfyndade och över från tidigare projekt fick komplettera.
Nästa gång jag bär den ska bli en gladare dag.
Nu ska den få bli en påminnelse om hur lyckligt lottad jag är som råkade bli född just här. Att jag varken behöver svälta eller bli fängslad på grund av mina åsikter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar