Leta i den här bloggen

lördag 9 augusti 2014

Månadens utmaning

Förra månadens utmaning var lätt som en plätt. Den handlade ju om städning och jag gjorde redan allt "rätt" där. Den här månaden blir knepigare då det handlar om att man ska förbättra sitt återbruk på 3 sätt. Vi sorterar ju allt redan känns det som. Vi komposterar, sorterar plast,papp,pappförpackningar, metall och glas. Kläder och skor går till seconhand och är det för utslitet så brukar jag ta till vara knappar och annat och återbruka det. Själva textilien blir till trasor. Hittills så har jag kommit på 2 förbättringar. 
1. Att ta tillvara tygspill som blir i ateljeén. Mitt eget och även de andras ska jag bära med mig till Hemtex eller annat ställe som tar hand om det.

2. Har varit på min Gudrun Sjödénbutik idag och hämtat lite av deras "spill" som jag bett dom spara till mig så att jag kan återbruka det.
De använder gröna bomullsband istället för plastpåsar så ofta de kan och jag frågade för ett tag sedan vad de gör med alla dessa band efter att de har packat upp varorna i butiken. Personalen återbrukar mycket själva, men så samlade de alltså ihop och gav mig. Cirka 2 kg och ungefär 1600m blev det. Har inte riktigt bestämt vad det ska bli än. Jag tänkte ju använda till aktivitetskuddarna jag syr, men trodde inte att det skulle bli så här mycket:)
Om jag inte kommer på en tredje sak så blir det väl inga poäng, men jag känner mig nöjd med att vara så pass "duktig" som jag är och kommer att jobba mer med det jag är sämre på så som det där med vegomat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar