Leta i den här bloggen

tisdag 25 juni 2013

Märkligt.....



Min vän Chris tyckte så mycket om den här stickade toppen att hon också ville sticka en sån. Med hjälp av instruktioner från mig så satte hon igång. Bakstycket blev klart och ett framstycke som det blev en miss på så att det behövde repas upp och då tröttnade hon och undrade om jag kunde tänka mig att sticka klart den.
Klart man vill hjälpa fina vänner.
Igår så tog jag fram grejerna och skulle börja, men jag fick liksom inte ihop det. Spetsmönstret blev inte som hennes. Till slut tog jag fram min tröja och kollade.

Till höger är den biten hon har stickat och till vänster min. Tycker ju att Chris variant är mycket snyggare, men förstår inte hur hon gjort. Och då är det jag som har berättat hur hon ska göra! Såååå konstigt.

Silkessjalen jag håller på med kändes också märklig. Märkligt liten. Jag köpte 2 härvor med 450 meter/50 gram i varje och såg en generös sjal framför mig. Men när jag stickat upp 25 gram såg det ju inte mycket ut för världen. Jag gick till Strikk där jag köpt garnet och diskuterade med dom. När vi letade efter fler härvor i samma färg så upptäcker vi att alla de andra färgsättningarna innehåller 320 m/50 gram. Felmärkt alltså. Skönt att jag hade rätt i min känsla, men tråkigt att det inte fanns mer. Men efter kontakt med stället de har köpt garnet ifrån så verkar det nu lösa sig. Hon ska försöka hitta en härva till från samma färgbad och spinnare och ge mig det så att jag får så många meter som jag trodde mig köpa. Det är dock handspunnet och handfärgat, så nu håller vi tummarna att det finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar