Leta i den här bloggen

söndag 19 juli 2015

Lust att sy

Lusten att sy och sticka har lyst med sin frånvaro. Känner att jag "måste" avsluta minst 1 av de 4 ärmarna jag har på mina stickor innan jag kan börja på Bohuströjan och det är ingen kul stickning. Sömnadsinspirationen har det också varit dålig. Men idag så hände det. Jag tog mig till ateljèn och sydde det här.
 Ivrig att få det fotat som jag var så blev det inte struket och ljuset var ju inte det bästa, men det syns ju vad det är. Hade påbörjat en kjol i det blårandiga tyget för ett par månader sedan, men det stannade av. Nu hissade jag upp hela härligheten och så blev det en klänning. Och till den så blev det en särk att ha under den här skapelsen och en del andra grejer som jag har.
Det blårandiga är påslakan från Lexington som jag har köpt  secondhand i Alingsås. Väldigt fin kvalitè och precis lagom tvättat. Dragkedjan hade jag liggandes i en fyndpåse med uddagrejer från KnappCarlssons . Den vita särken är sydd av två gardinlängder som jag tror att jag har fått av min mor när hon rensade ut grejer. Jag har inte haft något mönster, utan har draperat mig fram på provdockan. Är dock väldigt inspirerat av 1500-1700 talet. Antagligen för att mitt bok och tvliv kretsar kring den tiden sedan ett år tillbaks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar